محل تبلیغات شما

تفاوت های فردی دانش آموزان را می توان در سه مقوله کلی دسته بندی کرد:

1-تفاوت های فردی بدون در نظر گرفتن سن و جنس:بسیاری از روانشناسان معتقدند که دانش آموزان شیوه های ترجیحی خاص برای یادگیری دارند.بدین معنا که بعضی از راه خواندن ،عده ای از راه گوش دادن و بعضی با انجام اعمال واقعی روی چیز ها بهتر یاد می گیرند.بعضی در گروه بهتر عمل می کنند و عده ای به صورت انفرادی ،عده ای تحت فشار امتحان بهتر عمل می کنند.

2-تفاوت های فردی بین دختران و پسران:جدا از تفاوت های آناتومی بین دختران و پسران تفاوت های روانشناختی خاصی نیز بین آنها وجود دارد به طور مثال دختران در سنین پایین تر سخن گفتن را یاد می گیرند و واژگان بیشتری می آموزند و در مدرسه زبان بیگانه را سریعتر می آموزند.پسران در آزمون های فضایی و ریاضیات عملکرد بهتری دارند و ن در آزمون های کلامی برتر هستند(وکسلر1958).دختران می توانند چیزی را فهمیده یا نفهمیده حفظ کنند و مدتی در حافظه نگه دارند اما پسران سعی می کنند ابتدا بین مطالب رابطه منطقی به وجود آورند و بعد حفظ کنند.

3-تفاوت های فردی مربوط به سن :برخی از توانایی های شناختی اساس رشدی دارند و با افزایش سن کودک تغییر می یابند.لازم است در تدوین مطالب و آموزش این تغییرات مورد توجه قرار گیرند.از جمله این تغییرات می توان به فرایند توجه،رمز گردانی ،راهبرد های تکرار ،تکنیک های تقطیع و. اشاره کرد.

فرایند توجه:توجه عنصر مهمی در انتقال اطلاعات از حافظه حسی به حافظه کوتاه مدت است مطالعات نشان داده اند که کودکان بزرگسال نسبت به کودکان کم سن تر بهتر می توانند فرایند توجه خود را متمرکز و مهار نمایند.

رمز گردانی:کودکان کم سن تر کم تر می توانند ابعاد مختلف یک محرک را باهم ترکیب می کنند ولی کودکان بزرگتر به رمز گردانی چند جانبه می پردازند مثلا یک محرک ممکن است بر اساس رنگ ،غلظت،شکل و رمز گردانی شود.

تکرار:راهبرد تکرار نقش بسیار مهمی در انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت دارد و ایت توانایی با افزایش سن سازمان یافته تر می شود.

بنابراین از آنجا که دانش آموزان باهم از نظر های مختلف دارای تفاوت هستند باید شیوه های آموزشی و یادگیری را با خصوصیات و توانایی های آنها منطبق ساخت.

منابع:

1-سیف ،علی اکبر(1369)درماندگی آموخته شده،پژوهش در مسائل روانی-اجتماعی شماره 4،5 صفحات 28تا 25.

2-گنجی،حمزه،تفاوت های فردی صفحات 2تا 8.

3-گرجی ،یوسف،علوم تربیتی::تربیت::آبان 1375-شماره 112 از 50 تا 53

تکنولوژی در آموزش

تاثیر تفاوت های فردی در آموزش و یادگیری

های ,تفاوت ,فردی ,حافظه ,تر ,دختران ,تفاوت های ,های فردی ,می کنند ,رمز گردانی ,می توانند

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تابلو برق , تابلو کنترل فرمان , plc