محل تبلیغات شما

کاربرد تکنولوژی در تعلیم و تربیت و آموزش: عنوان كاربرد تكنولوژي در تعلیم و تربیت و آموزش شامل هرگونه وسایل ممكن و اطالعاتي ميشود كه ميتواند در تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع با وسایل و لوازم مورد استفاده در آموزش از قبیل تلویزیون، آزمایشگاههاي ً همان زبان و انواع رسانههاي طراحي شده سر و كار دارد. به عبارت دیگر كاربرد تكنولوژي در تعلیم و تربیت اساسا مفهوم عامیانه تكنولوژي آموزشي یعني استفاده از وسایل سمعي و بصري، مانیتورها و صفحه كلیدهاي رایانه است. حوزهي عمومي وسایل سمعي و بصري خود شامل دو قسمت قابل تفكیك است: یكي سختافزار و دیگري نرم افزار. قسمت سختافزار با تجهیزات فیزیكي و واقعي سر و كار دارد، از قبیل: پروژكتور اسالید، ضبط صوت، دستگاه ویدئووغیره ونرمافزار شامل اقالم متعددي است كه در رابطه با تجهیزات و دستگاههاي مذكور مورد استفاده قرارميگیرد،مانند طلق هاي شفاف اووهدر، اسالید، نوارهاي شنیداري،برنامه هاي رایانه، زبان هاي نوشتاري و غیره. بطور آشكار، كاربرد تكنولوژي در تعلیم و تربیت یكي از جنبه هاي مهم تكنولوژي است.

فواید تکنولوژی آموزشی: 3 -تكنولوژي مي تواند بازدهي آموزشي را از لحاظ كمي و كیفي افزایش دهدوآموزش و یادگیري را انفرادي كند. 1 -تكنولوژي آموزشي ميتواند هزینه های آموزشی در بلند مدت راکم و سیستم اداری و نظام آموزشی راروزآمد کند . 1 -تكنولوژي آموزشي ميتواند آموزش را بر اساس روشها و ضوابط علميتر، عملي سازد. 4 -تكنولوژي آموزش مي تواند دستیابی همگان به فرصتهای یادگیری با کیفیت خوب و به بهای مناسب راتسهیل دهد. 5 -تكنولوژي آموزشي ميتواند به یادگیري سرعت ببخشد و آن را آسان تر كند. 6 -تكنولوژي آموزش مي تواند باعث بازآموزی معلمان و افزایش مهارت شغلی و دانشی آنان شود. 3 -تكنولوژي آموزش مي تواند وضوح، تناسب و اثربخشي انتظارات آموزشي رابرآورده کند. 1 -تكنولوژي آموزشي مي تواندامکان استفاده از تجارب بین المللی رافراهم کند.

انتخاب رسانه های آموزشی: یكي از مباحث مهم و مطرح در تكنولوژي آموزشي نحوه ي انتخاب رسانه ي آموزشي مناسب است. دیویس در مورد انتخاب رسانه هاي آموزشي مباحث زیر را مطرح ميكند : در گذشته بیشتر گرایش بر این بود كه مباحث مربوط به مواد دیداري- شنیداري تحت الشعاع آن چه كه دیوید آن را نظریه هاي واقعیت مدار ميخواند باشد. این رویكرد معتقد است كه یادگیري كامل فقط در صورت استفاده از آن مواد دیداري- شنیداري صورت ميگیرد كه بیشترین نزدیكي را با واقعیت دارند. براي انتخاب رسانه ي آموزشي مناسب باید به دو معیار اساسي توجه داشت:3 -ماهیت هدف هاي یادگیري كه باید تحقق یابند. 1 -اختصاصات ساختي مورد نظر هدف هاي رسانه هاي دیداري- شنیداري :به عنوان مثال الف- هدف هاي علمی را ميتوان به كمك هر یك از رسانه هاي دیداري- شنیداري به ثمر رسانید. ب- بهترین رسانه ها براي تحقق هدفهاي عاطفي عبارتند از: مواد شنیداري، عكسها، فیلمها، تلویزیون، شبیه سازي ها و آزمایشگاه های زبان. ج-هدفهاي روان حركتي را به بهترین وجه ميتوان با استفاده از این رسانه هاي كمكي محقق ساخت:الگوهاي سه بعدي، شبیه سازي ها و گردش ها. پس انتخاب نوع رسانه بستگی به محتوا دارد. 

تاثير استفاده از تکنولوژی آموزشی در آموزش و يادگيری

 جوامع بشری با سرعتی شگفت انگیز در جنبههای مختلف زندگی درحال توسعه ، تغییر و تحولند. پیشرفت علوم و فنون به همراه خود نیازهای جدید ی هم ایجاد می کند. بنابراین آموزش هم باید با سرعت و کیفیت بیشتر انجام شود. امروزه بیش از هر زمان دیگری تکنولوژی آموزشی درآموزش و پیوند دادن دانش آموزان به فرصت های جدید یادگیری نقش ایفا میکند. انباشت اطلاعات و در دسترس بودن آنها در فضای اینترنت و همچنین قابل حمل بودن لب تاب ها ، فرصتی است برای مدارس تا از طریق تکنولوژی یادگیری در کالس درس را ارتقا بخشند و مکملی برای آن به وجود آورند. استفاده از تکنولوژی هایی مانند محیط های یادگیری مجازی به دانش آموزان امکان میدهد که در کالس هایی فراتر از دیوارهای کلاس شان شرکت کنند.استفاده از برنامه های طرحهای درسی آنلاین، کانال رسانه های اجتماعی، آکادمی های یادگیری مجازی و ابزار تکنولوژی مکمل،دسترسی تمام دانش آموزان به آموزش پیشرفته را فراهم آورده است.

استفاده از تکنولوژی برای آموزش روشی است که برحسب یافته های روان شناسی پایه گذاری شد. تحقیقات صورت گرفته نشان میدهد که نقش اصلی تکنولوژی آموزشی کمک به بهبود کارایی وکیفیت فرآیند تدریس و یادگیری است. تکنولوژی آموزشی را میتوان به عنوان تکنولوژی تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار داد.اگر معلمین خوب آموزش دیده باشند، این روش واقعا تحولی درسرعت وماندگاری یادگیری ها درذهن ایجاد می کند . پیشنهادما این است که تمامی مدارس به ابزارهای مطلوب آموزشی تجهیز شوند و معلمانی که از تکنولوژی آموزشی استفاده میکنند تشویق گردند.

منابع:ـ احدیان ، محمد. ۱۳۸۶مقدمات تکنولوژی آموزشی . تهران: بشری

ـ احدیان ؛ محمد ، رمضانی ، عمران ومحمدی ، داوود (۱۳۷۸)مقدمات تکنولوژی آموزشی . تهران: آییژ

ـ اولسون ، متیو وهرگنهان ، بی آر. مقدمه ای برنظریه های یادگیری ترجمه علی اکبرسیف(۱۳۸۸ )تهران : دوران

تکنولوژی در آموزش

تاثیر تفاوت های فردی در آموزش و یادگیری

تکنولوژی ,تكنولوژي ,آموزش ,استفاده ,آموزشی ,آموزشي ,تکنولوژی آموزشی ,استفاده از ,تكنولوژي آموزشي ,و تربیت ,تعلیم و ,تكنولوژي آموزشي ميتواند ,تکنولوژی آموزشی تهران ,مواد دیداري شنیداري

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

الله بخش گرگیج(تاریخ وتمدن سیستان)